Jabłka z cynamonem

Przedstawiam Wam recepturę na pyszne jabłka z cynamonem. Przepis lekko rozgrzewający z dominującym smakiem kwaśnym w pierwszej wersji, którą szczególnie polecam. Polecam ją z dwóch przyczyn. Dominujący kwaśny smak najskuteczniej przytępia zapotrzebowanie na puste słodycze a cynamon reguluje poziom cukru we krwi.
Jabłka na ciepło można wykorzystać jako samodzielny deser. Idealnie nadają się też do ciast: szarlotki, pleśniaka czy też mojej ulubionej tarty.


Wersja I
Składniki:
(k) 4 kwaśne jabłka
(g) 1/2 szk wrzątku
(sł) 1 banan (jeżeli ktoś lubi) , 2 łyżeczki cynamonu
(o) 1/2 łyżeczki imbiru, 1/2 łyżeczki kardamonu
(sn 1 szk zimnej wody
 
Receptura:
(k) obrać i pokroić jabłka jak kto lubi, ja kroję grubo by zachować kawałki a jeżeli ktoś woli ciapę to można sobie drobno posiekać, podsmażyć na patelni teflonowej ok 3 min.
(g) zalać wrzątkiem i przykryć na kolejne 3-5 min. co jakiś czas mieszając
(sł) wkroić banana, dodać cynamon i dobrze wymieszać. Banan doda naturalnej słodyczy. Pamiętajcie, że jest opcjonalny.
(o) dodać imbir i kardamon i dobrze wymieszać
(sn)  zaleć zimną wodą i dusić ok 10 min.


Wersja II

Składniki:
(sł) 4 słodkie jabłka, 2 łyżeczki cynamonu
(o) 1/2 łyżeczki imbiru, 1/2 łyżeczki kardamonu
(sn) 1 szk zimnej wody
(k) 1 łyżeczka soku z cytryny
(g) 1/2 szk wrzątku
 
Receptura:
(sł) obrać i pokroić jabłka jak kto lubi, ja kroję grubo by zachować kawałki a jeżeli ktoś woli ciapę to można sobie drobno posiekać, podsmażyć na patelni teflonowej ok 3 min., dodać cynamon
(o) dodać imbir i kardamon i dobrze wymieszać
(sn)  zaleć zimną wodą i dusić ok 10 min.

(k) zalać sokiem z cytryny
(g) zalać wrzątkiem i przykryć.
Całość dusić ok 10 min.

Nadmiar wody można po prostu odparować zdejmując przykrywkę z patelni.



Zupa z dyni

Na dzisiejszą pluchę za oknem przepis w sam raz. Maluch mówi "Ale ostre!" a jakie miłe ciepełko po płuckach mi się rozchodziło :D

Zupa z dyni
Składniki:
(g) wrzątek, 1 łyżeczka kurkumy, 1 łyżeczka majeranku, 1/2 łyżeczki tymianku
(sł) 2 marchwie, 1 pietruszka, 1 łyżeczka kminku, 1 kg dyni, olej winogronowy do smażenia
(o) 1 łyżeczka imbiru, 1 suszone chilli, 2 pory, 6 ząbków czosnku, czarny pieprz
(sn) sól
(k) 1 łyżeczka cytryny, natka pietruszki do smaku

Receptura:
(g) zagotować wodę,
(sł) wkroić marchwie, pietruszkę, dodać 1 łyżeczkę kminku (zupa zostanie zmiksowana więc może być cały)
(o) dodać 1 łyżeczkę imbiru, pokroić na grubo całe pory (łącznie z liśćmi) i dodać umyte, zetrzeć chilli w moździerzu, wrzucić czosnek (zupa zostanie zmiksowana więc może być cały)
(sn) dodać 2 łyżki soli
(k) dodać sok z cytryny

(g) dodać kurkumę, majeranek i tymianek (jeżeli ktoś lubi liść laurowy to teraz należy go dodać)
(sł) dodać wcześniej podduszoną na oleju winogronowym pokrojoną dynię
(o) doprawić czarnym pieprzem
(sn) dodać sól do smaku
gotować tak ok 15-20 min. Wyjąć marchew i korzeń pietruszki
(k) dodać pokrojoną natkę pietruszki
teraz zmiksować

Wypadanie włosów

Dlaczego włosy wypadają?
  • zły stan śledziony, trzustki i nerek [dodać linki do programów wzmacniających]
  • zły stan jakości krwi. W TCM mówi się, że włosy są przedłużeniem krwi [dodać linki do programu wzmacniającego]
Co ma wpływa na wypadanie włosów?
  • wysokotłuszczowa i wysokobiałkowa dieta bo uszkadza nerki i prowadzi do zakwaszenia krwi
  • nadmiar smaku słodkiego
  • nadmiar słonego
Co wzmacnia włosy?

Wywar a napar


Wywar
Napar
Z korzeni, kory, nasion lub łodyg Z suszonych lub świeżych kwiatów lub liści
30 gr suszonych ziół na każde 0,75 l wody 30 gr suszonych ziół na każde 0,5 l wody
Gotuj 30 min (nie dłużej niż 1 h) Zalej zioła wrzątkiem i zaparzaj 20 min
Przecedź przed wypiciem Przecedź przed wypiciem
½ filiżanki 2-4 X dziennie przed posiłkami ½ filiżanki 2-4 X dziennie przed posiłkami

Kilerka

Herbata rozgrzewająca KILERKA
(g) do 1,5 szklanki wrzącej wody dodać:
(g) łyżeczkę tymianku
(sł) 1/2 łyżeczki lukrecji
(o) imbiru na czubku noża

gotować 5-10 minut na wolnym ogniu.
Herbatkę należy pić w stanach przejedzenia, szczególnie słodyczami.

Wersja neutralna
(g) do 1,5 litra wrzącej wody dodać:
(g) 1/2 łyżeczki tymianku
(sł) łyżeczkę lukrecji
(o) imbiru na czubku noża

gotować 2-3 minuty
Przepisy pochodzą z książki "Filozofia zdrowia" Anny Ciesielskiej

Zapalenie zatok

Co to jest zapalenie zatok?
Zapalenie zatok przynosowych, z którym mam problem od 3 lat to bardzo nieprzyjemna choroba. Nos jest zatkany i nie mogę przez niego oddychać. Lekarstwa pomagają na krótko. Gdzie leży przyczyna?
Medycyna chińska zapalenie zatok wrzuca do jednego kosza razem z alergią.
Nadmiar śluzu to oznaka wilgoci.

Jak zapobiegać zapaleniu zatok?
Po pierwsze dbając o następujące narządy: nerki, płuca i żołądek. Jedząc zrównoważone posiłki, unikając surowizny i zimnych napoi oraz produktów mlecznych.
Nerki wzmocnisz jedząc odpowiednio przyrządzane ryby słodkowodne. Na płuca przy nadmiarze wilgoci dobrze wpłyną inhalacje z tymianku lub rozmarynu. Gorzki i ostry wzmocni żołądek.

Jak leczyć zapalenie zatok?
Na oczyszczanie zatok wpływ ma jedzenie rzepy i rzodkwi. Oba warzywa rozpuszczają śluz w organizmie, usuwają nadmiar toksyn oraz zwalczają wszelkie inne stany zapalne. Należy pamiętać, że warzywa te mają różną naturę termiczną.
Rzepa: natura termiczna neutralna, 0smak ostry, gorzki i słodki
Rzodkiew: natura termiczna ochładzająca, smak ostry i słodki
Program oczyszczania organizmu z nadmiaru śluzu omówiłam już jakiś czas temu. Warto zastosować się do tych zaleceń przez 4 tygodnie.
Dodatkowo, podobnie jak w przypadku alergii [dodać link] należy odstawić kawę, czarną i zieloną herbatę ponieważ gorzki smak eliminuje ogień nerek poprzez mocz. Dalej należy usunąć jedzenie, które osłabia energię nerek np. tłuste i smażone jedzenie, kiełbasę, czekoladę, Coca Colę i inne gazowane napoje.  Należy właściwie oczyścić żołądek i jelito grube, należy we właściwy sposób oczyścić pęcherzyk żółciowy.
Wiosną należy odwiedzić lekarza medycyny chińskiej, aby otrzymać wzmacniające leczenie, ponieważ przed wystąpieniem objawów alergii należy wzmacniać energię ochronną, natomiast gdy już wystąpią objawy alergii należy je usuwać. Jeśli działamy tak regularnie, to po 2 czy 3 latach można się od alergii uwolnić. 
Oczywiście im więcej wilgoci i gorąca w przewodzie pokarmowym tym większa będzie eliminacja śluzu przez nos, dlatego tak ważne jest aby w przypadkach alergii  oraz zapalenia zatok nie używać: cukru, kawy, mleka, szczególnie mleka w połączeniu z owocami i cukrem, owoców egzotycznych, szczególnie bananów ponieważ banany produkują wilgoć w jelicie grubym i nie należy przyjmować witamin takich jak witamina "C". Witamina C jest dobra w stanach zapalnych, w stanach ostrych. Nie należy jej używać w dużych dawkach dla wzmocnienia układu odpornościowego. 

Czego nie jeść?
  • smażonego
  • tłustego
  • wieprzowiny
  • cukru
  • kawy, herbaty, mleka
  • mleka w połączeniu z owocami
  • bananów
  • witaminy C
Lista zakupów przy stanie zapalnym zatok
Pokrojona rzodkiew
  • rzepa i rzodkiew
  • nasiona kopru włoskiego,  nasiona kozieradki, nasiona lnu i korzeń lukrecji
Opracowano na podstawie:

O co chodzi z tym mlekiem?

Jogurt z sezamu
Kiedy należy pić mleko?

Tylko i wyłącznie wtedy kiedy mamy dostęp do mleka od czystych krów. Takich, które jedzą trawę z daleka od drogi i w związku z tym nie dostarczają nam metali ciężkich. Ja nie mogę bo mam łuszczycę a mleko powoduje nasilenie choroby. Mój synek natomiast jest uczulony na białko mleka krowiego.
Suchość i wszelkie stany niedoboru (np. osłabienie, wątłość) są wskazaniem dom stosowania produktów mlecznych ze względu na silnie nawilżające właściwości mleka.




Dlaczego należy uważać na mleko?

Jogurt owsiany
 Po pierwsze, bo podobnie jak sery ochładza organizm. Nic dziwnego, że jogurt został wynaleziony w krajach bałkańskich gdzie jest po prostu gorąco. Nasz klimat zdominowany przez chłodne dni nie służy konsumpcji mleka, choć jedna z podstawowych koncepcji medycyny chińskiej głosi, że należy spożywać tylko produkty lokalne jako te, które natura przystosowała do spożywania w naszym rejonie. Jeżeli bardzo lubisz pić mleko to pij je w gorące letnie dni.
Pamiętaj też, że to co spożywamy latem wpływa na naszą odporność jesienią i zimą. Jeżeli więc pijesz latem mnóstwo zimnych napoi a więc silnie schładzasz organizm (osłabiasz w ten sposób również trawienie) zatem wczesną jesienią masz zapewnione wszelkie infekcje związane z nadmiarem śluzu tj. angina, katar, zapalenie zatok czy oskrzeli itp.
Kwestie etyczne dotyczące picia mleka pozostawiam bez komentarza. Proponuję żeby każdy rozważył to w głębi własnej duszy.
Mleko sojowe
Jestem zwolennikiem teorii, że picie mleka przez dorosłych jest niezgodne z naturą. Jeżeli chcesz zapewnić sobie odpowiedni zapas wapnia to wystarczy zjeść dziennie plasterek żółtego sera. Uważam, że picie mleka należy pozostawić dzieciom i bydlętom. Zresztą jeżeli musisz już pić produkty mleczne to mleko kozie czy też sfermentowane produkty mleczne tj. maślanka, kefir czy jogurt  są dużo lepiej przyswajalne przez dorosły organizm.
Osoby z oznakami zimna wręcz nie powinny pić mleka. Mleko i jego produkty są silnie śluzotwórcze zatem osoby z tendencją np. do zapalenia zatok czy też anginy powinny na nie uważać. W ogóle zgodnie z medycyną chińską nie należy spożywać mleka w stanach wilgoci i wszelkiej nierównowagi.
Mleko spożywane z innymi pokarmami utrudnia ich trawienie zatem czyste mleko powinno być zawsze jedzone/pite osobno. Jeżeli więc lubisz zjeść na śniadanie płatki z mlekiem to niestety nie ułatwiasz swojemu organizmowi trawienia. Efektu tego nie powoduje jogurt i kefir zatem proponuję zastąpić mleko kefirem lub innym sfermentowanym przetworem mlecznym.

Sposób na mleko

Jeżeli nie potrafisz żyć bez mleka spożywaj je zawsze z dostatkiem gorzkich i ostrych  przypraw bo osuszają one silnie nawilżające właściwości mleka i osiągniesz wówczas efekt neutralizujący.
Wapń
Nie prawdą jest, że to mleko zawiera najwięcej wapnia. Przedstawiam wam za Paulem Pitchfordem trzy produkty zawierające najwięcej wapnia w 100 gramach jadalnych części:
  1. hijiki - 1400 mg wapnia
  2. wakame - 1300 mg wapnia
  3. kelp - 1099 mg wapnia
W ramach ciekawostki najczęściej spożywane w naszym domu produkty:
  • ser żółty - 682 mg wapnia
  • pietruszka - 203 mg wapnia
  • nasiona słonecznika - 174 mg wapnia  
  • jogurt - 121 mg wapnia
  • mleko - 119 mg wapnia!!!!!
  • jaja - 56  mg wapnia
  • kurczak - 11 mg wapnia
Pamiętajcie też, że z wapniem również łatwo jest przesadzić. Nadmiar wapnia powoduje utratę m.in, żelaza, cynku i manganu a co z kolei skutkuje nadmiernym wypadaniem włosów.
Podstawową zaletą wapnia jest neutralizowanie w moim przypadku działania smaku kwaśnego np. kawy, którą lubię czy też jedzenia mięsa drobiowego, które też bardzo lubię.

A tu znajdziecie przepisy na jogurty bez mleka: